De grondleggers

Vroeger, de oprichting en prachtige verhalen.
Tijd voor een reünie of jubileumdag?

Jan Schapelhouman, Wolter Prikken, Arnold Roffelsen, Gezinus Pit en J vd Walle waren de grondleggers van de visclub.
Er is gekozen voor de naam “de Delle”, omdat er in Nijensleek een veengat was achter hoeve de Delle. Toen boerde daar de familie Spijker.

Wolter Prikken stak daar turf. Hij schijnt het vak van turfsteker geleerd te hebben van slager Hendrik Otten. Het turfgat was toen wel 2½ meter diep. Het gat was moeilijk te bereiken. Je moest met paard en wagen bij Familie Faber achteruit. Er werden jaarlijks vele duizenden turven gestoken. De familie heeft nu nog steeds enkelen in bezit, prachtig.

Vroeger had het veengat een directe verbinding met de Aa. Er zat zeer veel vis in. Dat kwam gedeeltelijk door de directe verbinding, maar er werd ook pootvis uitgezet. Het was in die tijd een prachtige visstek waar menig maaltje werd gevangen.

De club werd eigenlijk opgericht door inwoners uit Nijensleek. De Aa was toen nog niet gekanaliseerd. Het bestond uit een stroompje met enkele kolken. Daar was het slecht vissen.