Wie zijn wij.

De Hengelsportvereniging (HSV) “de Delle” – Vledder e.o. is 10 mei 1954 opgericht en is aangesloten bij Sportvisserij Nederland en Sportvisserij Oost-Nederland. De vereniging bestaat uit ongeveer 200 leden. Het bestuur en vrijwilligers van de Delle houden zich bezig met: het behartigen van de belangen van de sportvisserij, goede viswateren en een goede visstand, de organisatie van viswedstrijden, voorlichting en informatie. De wateren rondom Vledder werden, tot de aansluiting bij de toenmalige federatie Oost Nederland, gepacht van waterschap Reest en Wieden.

Er is gekozen voor de naam “de Delle”, omdat er in Nijensleek een veengat was achter hoeve de Delle.
Het turfgat was toen wel 2½ meter diep. Vroeger had het veengat een directe verbinding met de Aa. Er zat zeer veel vis in. Dat kwam gedeeltelijk door de directe verbinding, maar er werd ook pootvis uitgezet. Het was in die tijd een prachtige visstek waar menig maaltje werd gevangen.
De club werd eigenlijk opgericht door inwoners uit Nijensleek.
De Aa was toen nog niet gekanaliseerd. Het bestond uit een stroompje met enkele kolken.
De oprichters en eerste leden waren op een of andere manier vrienden of familie van elkaar.
In het begin vanuit Nijensleek. Maar later ook uit Vledder, Wapse en zelfs Diever, kwamen de vissers naar het veengat. In de jaren vijftig kon je eigenlijk nergens zo mooi vissen als in de Delle.